Industrija GPS uređaja

Izaberite željenu stranu:

  1. Početna strana
  2. PND tržište u krizi - trenutno ili dugoročno?
  3. Razvoj uređaja i potezi vendora u budućem periodu
  4. Srbija i GPS
  5. PND tržište u krizi - trenutno ili dugoročno?

Nakon dužeg perioda rasta, došlo je vreme za nova dešavanja u industriji navigacionih uređaja. Iako će povećana potreba za ovakvim uređajima i ubuduće biti izražena, za očekivati je da ćemo videti značajne promene u načinu poslovanja i ko će najbolje iskoristiti dalju segmentaciju ovog tržišta. U narednom tekstu smo pokušali da analiziramo trenutno stanje stvari kada su u pitanju GPS uređaji iz klase potrošačke elektronike



Branko Mitić

Industrija GPS uređaja

Da bi se sagledalo stanje industrije navigacija, ne može se gledati iz perspektive posmatrača zemlje u razvoju kao što je Srbija. To iz razloga što će se steći pogrešna slika o situaciji, ali i zato što će sagledavanje nekih budućih kretanja i poteza biti veoma ograničeno. S toga komentatorsku poziciju moramo da postavimo na lokalitet Zapadne Evrope, Severne Amerike ili Dalekog istoka - na mestima gde je civilna navigacija prva počela, gde se najdalje razvila i gde će se prvo desiti sve buduće promene. Krajem 2008. godine industrija navigacija nalazi se u veoma zanimljivom i prilično izazovnom periodu. Posle značajnog rasta, koji je trajao gotovo 4-5 godina, najviše u rangu ličnih navigacionih uređaja (PND), gde smo svedoci stanja od preko 100 različitih uređaja i desetine vendora. Opšti razvoj industrije uslovio je mnogostruko veći obim proizvodnje i prodaje navigacionih uređaja. Sa povećanjem obima dolazi do smanjivanja cena i to je ono što se uvek pozitivno odražava na kupce, ali ne i na kompanije. Erozija cena, pogotovo u poslednjih 18 meseci, bez obzira na opšti rast industrije, uslovila je već sada da se određeni vendori povlače iz posla, kako sa nekih regionalnih tržišta, tako i na globalnom planu.

Kada kažemo "određeni", mislimo na one manje i male. Dva najveća imena u poslu - TomTom i Garmin - uvećali su svoje poslovanje na račun malih vendora, kojima je preostalo da se bore sa večnim izazovom koji se stručno zove "ekonomija obima". Mali vendori, takođe, bore sa problemom da svoje uređaje uopšte "doguraju" do rafova prodavnica, kao i da svoje ime uvećaju u očima potencijalnih kupaca i da sa njima ostvare prisniji kontakt. Činjenica je da se će većina potencijalnih kupaca u prodavnicama raspitivati prvo za ona poznata imena i to je još jedan od problema sa kojima mali proizvođači moraju da se suoče. Sledeći momenat u industriji (pored PND) jesu mobilni telefoni (ili drugi višenamenski uređaji) sa GPS čipom u sebi. I na ovom planu se značajna prekretnica desila u poslednjih 18 meseci. Danas oko trećina "pametnih" telefona u sebi ima GPS navigacioni čip. Kada se na to doda da je glavna osobina smart telefona prilagodljivost i mogućnost korišćenja različitih aplikacija, jasno je zašto je stavljanje GPS čipa u takav uređaj veoma bitna stvar. U svakom slučaju, dobra stvar za industriju generalno, ali još jedna stavka o kojoj treba brinu vendori na PND tržištu. Nokia kao lider smartphone tržišta je ranije za svoje navigaciono rešenje (Nokia Maps) nudila besplatan period korišćenja od svega 3 dana, ali se sada taj period povećao na 30 dana ili čak 6 meseci, što je doprinelo povećanju broja aktivacija navigacionog softvera i procenjuje se da taj broj iznosi 20-30% od broja prodatih mobilnih telefona. To je još jedan od razloga zašto industrija generalno raste, ali se iz ugla svih vendora zapravo GPS oaza suši i postaje sve nezgodnije mesto, jer se sve veći broj faktora pojavljuje u poslovanju.

Pored proizvođača telefona i mobilnih uređaja direktno, u priči su i mobilni operateri koji imaju praksu da pod svojom robnom markom prodaju mobilne telefone, među kojima, naravno, i pametne telefone sa GPS čipom. Procenjuje se, ipak, da je broj aktivacija u ovim slučajevima veoma mali i iznosi tek negde oko 1%, za šta se može naći objašnjenje da operateri još uvek visoko drže cene (čak 10 evra mesečno) za GPS mogućnost. Još jedan podatak u celoj priči jeste blagi konflikt između proizvođača telefona i operatera, jer Nokia (kao najveći snabdevač pametnih telefona) sa svojim telefonima isporučuje Nokia Maps softver, dok pojedini operateri žele da ponude "treći" softver bilo pod originalnim ili ri-brendiranim imenom. I dok mobilni operateri sa svojim GPS telefonima još uvek nisu veliki faktor (mada se to može promeniti svakog trenutka), dotle svakako treba obratiti pažnju na nezahtevne korisnike kojima je dovoljan osnovni (da ne kažemo bilo kakav) GPS softver, a koji se obično nalazi kao Google Maps (ili sve veći broj drugih besplatnih mapa i softvera) koji je moguće smestiti na sve veći broj mobilnih uređaja. Procenjuje se da će ovakav način navigacije u budućnosti biti u još široj primeni.

  • Sledeća strana

Tagovi: gps

Ne propustite